Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

34/2021. (X. 6.) AM rendelet

a megújuló energia előállítására szolgáló biomassza fenntartható termesztésére vonatkozó egyes szabályokról

A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló 2010. évi CXVII. törvény 13. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 79. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § Bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók, valamint biomasszából előállított tüzelőanyagok alapanyagául szolgáló mezőgazdasági biomassza nyersanyag akkor minősül fenntarthatóan termesztett nyersanyagnak, ha

a) azon a földterületen termesztik, amelyre egységes területalapú támogatási kérelmet nyújtottak be, és

b) betartják az e rendeletben meghatározott előírásokat.

1/A. §[1] Az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (1) bekezdésében foglalt fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási kritériumok a biomassza földrajzi eredetétől függetlenül alkalmazandók.

2. § Bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók, valamint biomasszából előállított tüzelőanyagok alapanyagául szolgáló mezőgazdasági biomassza nyersanyagának kitermelése nem teljesíti az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (1) bekezdésében foglalt fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási kritériumokat, ha a kitermelés helye - a földterület jelenlegi besorolására tekintet nélkül - a 2008 januárjában vagy azt követően érzékenynek minősülő következő földterület:[2]

a) az Országos Erdőállomány Adattárban (a továbbiakban: OEA) nyilvántartott, az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvényben meghatározott természetes erdő, valamint az OEA-ban nem nyilvántartott egyéb fás terület, ahol nem láthatók emberi tevékenység egyértelmű jelei, és az ökológiai folyamatokat nem zavarták meg jelentős mértékben;

b) magas fokú biológiai sokféleséget képviselő erdő, illetve egyéb fás terület,

ba)[3] amely nagy fajgazdagságot mutat és nem degradálódott, és

bb) amelynek magas fokú biodiverzitását az illetékes hatóság megállapította;

c) olyan kijelölt területek, amelyek[4]

ca)[5] természetvédelmi oltalom alatt álló vagy Natura 2000 területek, vagy

cb)[6] ritka, fenyegetett vagy veszélyeztetett ökoszisztémák vagy fajok védelmére szolgáló, nemzetközi megállapodások által elismert területek, vagy olyan területek, amelyek kormányközi szervezetek vagy a Nemzetközi Természetvédelmi Unió jegyzékében szerepelnek, az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 30. cikk (4) bekezdés első albekezdésében meghatározott eljárással összhangban való elismerésükre is figyelemmel;

d) egy hektárnál nagyobb kiterjedésű, a biológiai sokféleség szempontjából nagy értéket képviselő, nagy biodiverzitású gyepterület, amely

da) természetes gyepterület, és emberi beavatkozás nélkül olyan gyepterület maradna, amely megőrzi természetes fajösszetételét, ökológiai jellemzőit és folyamatait, vagy

db)[7] mesterséges, nagy fajgazdagságot mutató és nem degradálódott gyepterület, amely emberi beavatkozás nélkül nem maradna gyepterület, valamint az illetékes hatóság megállapította, hogy a terület nagy biodiverzitású, vagy

e)[8] fenyér.

2/A. §[9] Amennyiben az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (6) bekezdés a) pont vi. és vii. alpontjában meghatározott feltételek nem teljesülnek, a 2. § a), b), d) és e) pontja az erdei biomasszából és a fásszárú biomasszából előállított bioüzemanyagokra, folyékony bio-energiahordozókra és biomasszából előállított üzemanyagokra is alkalmazandó.

3. § Bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók, valamint biomasszából előállított tüzelőanyagok alapanyagául szolgáló mezőgazdasági biomassza nyersanyaga nem teljesíti az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (1) bekezdésében foglalt fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási kritériumokat, ha a kitermelés helye jelentős szénkészletekkel rendelkező érzékeny földterület, amely 2008 januárjában a következő besorolású volt, azonban a kitermeléskor már nem minősült ilyen besorolású területnek:[10]

a) vizes élőhelyek, azaz a tartósan vagy az év jelentős részében vízzel borított vagy vízzel átitatott földterületek;

b)[11] összefüggő erdősült terület, azaz több mint egy hektárra kiterjedő, öt méternél magasabb fákkal és 30%-ot meghaladó lombkorona-fedettséggel vagy e küszöbértékeket az adott helyen elérni képes fákkal borított területek, vagy

c)[12] egy hektárnál nagyobb kiterjedésű földterület öt méternél magasabb fákkal és 10-30% közötti lombkorona-fedettséggel vagy e küszöbértékeket az adott helyen elérni képes fákkal borított területek.

3/A. §[13] Amennyiben az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (6) bekezdés a) pont vi. és vii. alpontjában meghatározott feltételek nem teljesülnek, a 3. § a) pontja és az 5. § d) pontja az erdei biomasszából és a fásszárú biomasszából előállított bioüzemanyagokra, folyékony bio-energiahordozókra és biomasszából előállított üzemanyagokra is alkalmazandó.

4. §[14] Bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok nyersanyagának kitermelése nem teljesíti az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (1) bekezdésében meghatározott fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási kritériumokat, ha a nyersanyag olyan földterületen termesztett nyersanyag, amely földterület 2008 januárjában tőzeges ősláp földterület volt, kivéve, ha a biomassza-termelő bizonyítja, hogy a nyersanyag termesztése és betakarítása nem jár korábban lecsapolatlan területek lecsapolásával.

4/A. §[15] Amennyiben az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (6) bekezdés a) pont vi. és vii. alpontjában meghatározott feltételek nem teljesülnek, a 4. § az erdei biomasszából és a fásszárú biomasszából előállított bioüzemanyagokra, folyékony bio-energiahordozókra és biomasszából előállított üzemanyagokra is alkalmazandó.

5. § Nem kell alkalmazni

a) a 2. § b) pontját, ha az adott nyersanyag előállítása nem járt a környezetvédelmi célok sérelmével, engedélyköteles vagy bejelentésköteles fakitermelés esetén a fakitermelést az illetékes hatóság engedélyezte, vagy bejelentésre nem tiltotta meg;

b) a 2. § c) pontját, ha a nyersanyagtermelés nem ellentétes a természetvédelmi célokkal, engedélyköteles vagy bejelentésköteles fakitermelés esetén a fakitermelést az illetékes hatóság engedélyezte, vagy bejelentésre nem tiltotta meg;

c) a 2. § d) pont db) alpontját, ha a gyepterületi besorolás megőrzéséhez a nyersanyag betakarítása szükséges;

d) a 3. §-t, ha a terület a nyersanyag kitermelésének időpontjában a 2008 januárjában meglevő besorolással megegyező besorolású;

e)[16] a 3. § c) pontját, ha a terület szénkészlete a művelési ág megváltoztatása előtt és után olyan, hogy az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (4) bekezdés c) pontjában meghatározott módszertan alkalmazásakor teljesülnének a 29. cikk (10) bekezdésében foglalt feltételek.

6. § (1) Az erdőtől eltérő mezőgazdasági területekről közvetlenül származó hulladékból és maradványanyagokból előállított bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok alapanyagául szolgáló mezőgazdasági biomassza nyersanyaga olyan földterületen termeszthető, amelyre vonatkozóan évente tápanyag-gazdálkodási tervet készítettek. A biomassza-termelőnek a tápanyag-gazdálkodási tervben foglalt előírásokat gazdálkodása során kötelező betartania.

(2) Ha a biomassza-termelő felsőfokú agrárszakirányú képesítéssel rendelkezik, a tápanyag-gazdálkodási tervet önállóan készítheti el, egyéb esetben a tápanyag-gazdálkodási tervet a biomassza-termelő által felkért szaktanácsadó vagy szaktanácsadó szervezet készíti el.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott szaktanácsadó vagy szaktanácsadó szervezet tápanyag-gazdálkodási tervet akkor készíthet, ha a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara nyilvántartásában talajvédelem, tápanyag-gazdálkodás szakterületre vonatkozóan szakértői jogosultsággal rendelkezik.

(4) A tápanyag-gazdálkodási tervet a biomassza-termelő minden évben szeptember 30-ig - ha az adott növénykultúra betakarítására ezen időpontot követően kerül sor, úgy a betakarítást követően 30 napon belül - elektronikus úton nyújtja be a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalhoz (a továbbiakban: NÉBIH).

(5) A tápanyag-gazdálkodási tervet öt évnél nem régebbi talajvizsgálati eredmények alapján kell elkészíteni. A tápanyag-gazdálkodási terv elkészítéséhez a NÉBIH segédletet tesz közzé a honlapján.

(6) A tápanyag-gazdálkodási terv az alábbi adatokat tartalmazza:

a) a biomassza-termelő neve, lakcíme és a Magyar Államkincstár által kibocsátott ügyfél-azonosító száma;

b) a földterület termőhelyi adottságai és alkalmassági szempontjai [termőhelyi kategória, a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer szerinti blokkazonosító és táblasorszám, a terület mérete, a talaj pH-értéke, a vízben oldható sók aránya (%)], az Arany-féle kötöttség, nitrátérzékeny területi besorolás esetén ennek megjelölése;

c) a termesztett növény betakarításának időpontja;

d) a tápanyag-ellátottságra vonatkozó talajvizsgálati adatok;

e) a termesztett növény fajlagos tápanyagigénye (kg/t);

f) a tervezett átlagos termés- és/vagy melléktermékhozam (t/ha);

g) a termesztett növény tápanyagigényének meghatározása a tervezett átlagos termés- és/vagy melléktermékhozama alapján (t/ha);

h) az elővetemény és a betakarított termésének mennyisége (t/ha), szárbedolgozottság;

i) a tápanyag hatóanyagának mennyiségi korrekciója;

j) a talajba dolgozandó tápanyagok hatóanyag-mennyiségeinek meghatározása;

k) szerves trágyával kijuttatott tápanyag mennyisége;

l) a meghatározott szükséges tápanyag-hatóanyagok átszámítása műtrágyára és meszezőanyagra és

m) a tápanyagok, valamint meszezőanyag kijuttatásának ideje, gyakorisága és módja.

6/A. §[17] A bioüzemanyag, a folyékony bio-energiahordozó, valamint a biomasszából előállított tüzelőanyagok alapanyagául szolgáló erdei biomassza, fásszárú biomassza - a 2. §-ban foglaltak mellett - csak akkor minősül fenntarthatóan előállítottnak, ha a kitermelésre vonatkozó nemzeti vagy annál alacsonyabb szintű jogszabályok - ennek hiányában az erdei forrásterület szintjén érvényes gazdálkodási rendszerek -, valamint az alkalmazott nyomonkövetési és jogérvényesítési rendszerek biztosítják az alábbiakat:

a) a kitermelési műveletek végrehajtása jogszerűen történjen;

b) a kitermelt területeken sor kerüljön az erdő felújítására;

c) a természetvédelmi célokból nemzetközi vagy nemzeti jogszabály vagy az illetékes hatóság által kijelölt területek, így többek között a vizes élőhelyek, a gyepterületek, a fenyérek és a tőzeglápok védelmet élvezzenek a biológiai sokféleség megőrzésének és az élőhelyek pusztulása megelőzésének céljából;

d) a kitermelést a talajminőség és a biológiai sokféleség megőrzését szem előtt tartva, a fenntartható erdőgazdálkodás elveinek megfelelően, a káros hatások megelőzése céljával végezzék, elkerülve a tuskók és a gyökérzet kitermelését, az erdő elhelyezkedése szerinti országban meghatározottak szerinti természetes erdők és öreg-erdők pusztulását vagy ültetvényerdőkké alakítását, valamint sérülékeny talajon történő kitermelését, a kitermelést az erdő helye szerinti országban meghatározott, nagy tarvágásokra vonatkozó maximális küszöbértékeknek, valamint a holtfa kitermelésére vonatkozó helyi és ökológiai szempontból megfelelő visszahagyási küszöbértékeknek megfelelően végezzék, és a kitermelést olyan fakitermelési rendszerek használatára vonatkozó követelményeknek megfelelően végezzék, amelyek minimalizálják a talajminőségre, többek között a talajtömörödésre, valamint a biológiai sokféleség jellemzőire és az élőhelyekre gyakorolt káros hatásokat;

e) a kitermelés tartsa fenn vagy javítsa az erdő hosszú távú termelőkapacitását;

f) azok az erdők, amelyekben az erdei vagy fásszárú biomasszát kitermelik, nem érzékeny besorolású földterületekről származnak, az adott érzékeny földterület besorolása tekintetében meghatározott ugyanazon feltételek mellett.

7. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A 6. § 2022. január 1-jén lép hatályba.

8. §[18] Ez a rendelet

a) a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikk (2)-(6) bekezdésének,

b) az (EU) 2018/2001 irányelvnek, az (EU) 2018/1999 rendeletnek és a 98/70/EK irányelvnek a megújuló energiaforrásokból előállított energia előmozdítása tekintetében történő módosításáról, valamint az (EU) 2015/652 tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2413 európai parlamenti és tanácsi irányelv 1. cikk 19. pont b)-e) alpontjának

való megfelelést szolgálja.

9. §[19]

Dr. Nagy István s. k.,

agrárminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 2. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[2] A nyitó szövegrészt módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § a) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[3] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § b) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[4] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § c) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[5] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § d) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[6] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § e) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[7] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § f) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[8] Beiktatta a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[9] Beiktatta a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 4. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[10] A nyitó szövegrészt módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § g) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[11] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § h) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[12] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § i) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[13] Beiktatta a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 5. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[14] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § j) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[15] Beiktatta a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 6. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[16] Módosította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 9. § k) pontja. Hatályos 2025.08.14.

[17] Beiktatta a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 7. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[18] Megállapította a 39/2025. (VIII. 13.) AM rendelet 8. §-a. Hatályos 2025.08.14.

[19] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.