Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
...Tovább...

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
...Tovább...

29/2022. (I. 31.) Korm. rendelet

a központi egészséginformatikai szolgáltatásokról

A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Bevezető rendelkezések

1. §[1] E rendelet meghatározza

a) az egészségügyért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által az ESZFK Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: Szolgáltatóközpont) útján az egészségügy területén nyújtott központosított informatikai szolgáltatások körét,

b) az a) pont szerinti szolgáltatások igénybevételére kötelezett és jogosult szervek körét,

c) azoknak az informatikai rendszereknek a körét, amelyek üzemeltetéséről vagy fejlesztéséről az e rendeletben meghatározott módon a Szolgáltatóközpont gondoskodik,

d) az egészségügyért felelős miniszternek az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Eüak.) 35/B. §-a szerinti Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel (a továbbiakban: EESZT) kapcsolatos feladatait, valamint

e) a Szolgáltatóközpont egyéb feladatait.

2. A Szolgáltatóközpont feladatai

2. § (1) Az 1. melléklet szerinti központi egészséginformatikai rendszerek fejlesztési, alkalmazásüzemeltetési, ügyfélszolgálati feladatait a Szolgáltatóközpont útján a miniszter látja el.

(1a)[2] A Szolgáltatóközpont támogatja az egészségügyért felelős miniszternek az EESZT csatlakozáshoz használt informatikai rendszer engedélyezéséhez kapcsolódó feladatait.

(1b)[3] A Szolgáltatóközpont ellátja az 1. melléklet 1-3. pontja szerinti központi egészséginformatikai rendszerekhez kapcsolódó oktatási feladatokat.

(1c)[4] A Szolgáltatóközpont egészséginformatikai módszertani támogatást nyújt a miniszter és az egészségügyi szakmai kollégium számára a laboratóriumi diagnosztika körébe tartozó ellátások egységes egészségügyi nevezéktana előkészítéséhez és felülvizsgálatához.

(1d)[5] A Szolgáltatóközpont ellátja EESZT-hez csatlakozásra köteles egészségügyi szolgáltatók és csatlakozásra kötelezett más szervezetek EESZT csatlakozásához kapcsolódó műszaki bevizsgálásának feladatait.

(2)[6] A Szolgáltatóközpont az (1)-(1d) bekezdés szerinti közfeladatait a miniszterrel kötött közszolgáltatási szerződés alapján látja el.

(3) A közszolgáltatási szerződésben foglalt szolgáltatások fedezetét a miniszter a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított, a miniszter által vezetett minisztérium fejezetében rendelkezésre álló forrásból biztosítja.

2/A. §[7] (1) A Szolgáltatóközpont közszolgáltatásként kórházi információs rendszert biztosít a 2. melléklet 2. pont h) és i) alpontja szerinti szervek (e rendelet alkalmazásában a továbbiakban: igénybevevők) részére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti igénybevevők kötelesek a Szolgáltatóközpont által biztosított kórházi információs rendszer igénybevételére.

(3) Az (1) bekezdés szerinti szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szabályokat a Szolgáltatóközpont e rendelet és a vonatkozó jogszabályok keretei között az általános szerződési feltételeiben határozza meg. Az általános szerződési feltételeket a Szolgáltatóközpont a honlapján közzéteszi. Az igénybevevő a szolgáltatások igénybevételével az általános szerződési feltételekben foglaltakat elfogadja.

(4) Az (1) bekezdés szerinti rendszer egészségügyi ellátáshoz közvetlenül kapcsolódó moduljai tekintetében az igénybevevők részére megállapodás keretében nyújtott bejelentéskezelési, alkalmazás-támogatási, jogszabálykövetési, alkalmazásüzemeltetés-támogatási és hibajavítási feladatok teljesítésének, illetve nyújtásának fedezetét a miniszter a 2. § (2) bekezdése alapján kötött közszolgáltatási szerződés keretében biztosítja. A közszolgáltatási szerződésben a felek rögzítik az e bekezdés szerint biztosított szolgáltatások pontos tartalmát és a szolgáltatások elvárt szintjét.

(5) Az igénybevevő a (4) bekezdés szerinti közszolgáltatási szerződésben meghatározottakhoz képest további és emelt szintű szolgáltatásokat igényelhet. Az intézményi megrendelésű szolgáltatások teljesítésének, illetve nyújtásának fedezetét az igénybevevő biztosítja, amelynek feltételeit a felek külön megállapodásban szabályozzák.

(6) A Szolgáltatóközpont a (4) és (5) bekezdés szerint nyújtott közszolgáltatások ellentételezésére és az észszerű nyereség elszámolására az 5. § szerint tarthat igényt.

3. § (1) A 2. melléklet 2. pontjában meghatározott szervek közszolgáltatásként, egyedi megállapodás (a továbbiakban: egyedi közszolgáltatási megállapodás) alapján - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - kötelesek igénybe venni a Szolgáltatóközpont által nyújtott, a 2. melléklet 1. pontjában meghatározott egészséginformatikai szolgáltatásokat.

(2) A Szolgáltatóközpont abban az esetben nyújtja az (1) bekezdésben meghatározott szolgáltatásokat az (1) bekezdés szerinti szervek számára, ha azzal azonos tartalmú szolgáltatásokat jogszabály kijelölése alapján az érintett szervek számára más szerv vagy szervezet nem nyújt.

(3) A Szolgáltatóközpont - a közbeszerzésekre és a versenyjogra vonatkozó szabályozás alapján - az (1) bekezdésben foglalt szerveken túl egyéb szervek számára is nyújthatja a 2. melléklet 1. pontjában meghatározott egészséginformatikai szolgáltatásokat, ha

a) a rendelkezésére álló informatikai és szakértői kapacitások lehetővé teszik a szolgáltatással szemben elvárt minőségben történő szolgáltatásnyújtást, és

b) e feladatának ellátása nem veszélyezteti a 2. § (1) bekezdése, valamint az (1) bekezdés szerinti feladatainak ellátását.

(4) A Szolgáltatóközpont az (1) bekezdés szerinti szolgáltatásokat a 2. melléklet 2. pontjában meghatározott szervekkel kötött egyedi közszolgáltatási megállapodás alapján nyújtja, amelyben a felek rögzítik az elvárt szolgáltatások körét, azok alapvető szakmai-műszaki tartalmát, valamint a szolgáltatások teljesítésének, illetve nyújtásának időtartamát.

(5) Az egyedi közszolgáltatási megállapodásban foglalt szolgáltatások teljesítésének, illetve nyújtásának fedezetét a 2. melléklet 2. pontjában meghatározott szerv biztosítja. A Szolgáltatóközpont az egyedi igény szerinti szolgáltatást az egyedi közszolgáltatási megállapodás megkötését követően nyújtja a szolgáltatásokat igénybe vevő szervezet számára.

4. § A miniszter ellátja a Szolgáltatóközpont szakmai felügyeletét, amelynek keretében[8]

a) a Szolgáltatóközpont tevékenységét szakszerűség és hatékonyság tekintetében ellenőrzi,

b) meghatározza a Szolgáltatóközpontnak az állami fenntartású fekvőbeteg-szakellátó egészségügyi intézmények vonatkozásában az informatikai rendszerek fejlesztéséhez, az informatikai, infrastrukturális és elemzési kapacitásokhoz szükséges fejlesztésekhez kapcsolódó koordinációs és végrehajtási feladatait.

3. A szolgáltatások díjazása

5. § (1) A Szolgáltatóközpont az egyedi közszolgáltatási megállapodásban meghatározott közszolgáltatások teljesítése esetén, annak ellentételezéseként, a központi szolgáltatások nyújtásával összefüggésben felmerült, objektív módon igazolható, az e rendeletben vagy más jogszabályban meghatározott szabályok szerint elszámolható, nettó módon számított közvetlen és közvetett költségeinek (a továbbiakban: nettó költség), az állam javára jogszabály alapján fizetendő pénzbeli kötelezettségek (a továbbiakban: adók) összegének, valamint az e rendeletben meghatározott mértékű észszerű nyereség megtérítésére tarthat igényt.

(2) A Szolgáltatóközpont észszerű nyereséget a (4) bekezdésben foglalt mértékben számolhat el

a) üzemeltetési tárgyú egyedi közszolgáltatási megállapodások esetén az egyedi közszolgáltatási megállapodás keretében nyújtott központosított közszolgáltatás nyújtásával összefüggésben felmerülő nettó költségek összegére vetítve,

b) fejlesztési tárgyú egyedi közszolgáltatási megállapodások esetén a Szolgáltatóközpont által saját teljesítés keretében nyújtott szolgáltatásokkal összefüggésben felmerült nettó költségek összegére vetítve,

c) üzemeltetési és fejlesztési feladatokat egyaránt tartalmazó egyedi közszolgáltatási megállapodásokban az a) és b) pont szerint megállapított nettó költségek összegére vetítve.

(3) A Szolgáltatóközpont - a (2) bekezdésben felsorolt megállapodásokra is kiterjedően - nem számolhat el észszerű nyereséget

a) harmadik féltől igénybe vett és az egyedi közszolgáltatási megállapodás teljesítése során a Szolgáltatóközpont által hozzáadott - saját teljesítés nélkül továbbszolgáltatott - szolgáltatások értékére,

b) a közszolgáltatási kötelezettség teljesítése során vagy annak érdekében beszerzett eszközök nettó beszerzési költség összegére vetítve, továbbá

c) azokban az üzemeltetési és fejlesztési tárgyú egyedi közszolgáltatási megállapodásokban - a (2) bekezdés b) és c) pontja szerinti összegekre vetítve sem -, amelyek esetében a Szolgáltatóközpont a közszolgáltatási megállapodásban meghatározott teljesítési véghatáridő vagy a megrendelő által kötbérmentesen biztosított póthatáridő leteltéig a fejlesztési feladatát nem teljesítette, vagy a megrendelő szerv felé benyújtott határidő-módosítási kérelmét a megrendelő ezzel a feltétellel támogatta.

(4) A Szolgáltatóközpont által felszámolható észszerű nyereség összege nem haladhatja meg az Európai Unió által közzétett, az egyedi közszolgáltatási megállapodás megkötésének időpontjában érvényes releváns swapkamatláb 100 bázispontos felárral növelt mértéke (a továbbiakban: észszerű nyereségráta) és a (2) bekezdés szerint megállapított nettó költség szorzataként számított összeget.

(5) A Szolgáltatóközpont az egyedi közszolgáltatási megállapodás alapján nyújtott központosított közszolgáltatások ellentételezése összegének megállapítására irányuló előkalkulációja során a tervezett nettó költségek alapján megállapított észszerű nyereség összegéről és annak fizetésére vonatkozó igényéről köteles a megrendelő szervet előzetesen tájékoztatni. A Szolgáltatóközpont nem köteles a közszolgáltatási szerződésben észszerű nyereséget érvényesíteni.

(6) A Szolgáltatóközpont az (1) bekezdésben meghatározott ellentételezésre az (5) bekezdés szerinti előkalkulációval azonos szerkezetben, az egyedi közszolgáltatási megállapodásban szabályozott követelmények szerint lefolytatott teljesítésigazolási eljárásban benyújtott utókalkuláció alapján tarthat igényt. Az utókalkuláció részeként a Szolgáltatóközpont köteles a közszolgáltatás nyújtásával kapcsolatban felmerült, a számviteli nyilvántartásában szereplő nettó tényköltségeket, a jogszabály alapján fizetendő adókat és az elszámolt tényköltségekre vetítve - az észszerű nyereségráta alkalmazásával - kiszámított és gazdasági számításokkal alátámasztott észszerű nyereség összegét a szolgáltatást igénybe vevő szerv felé teljesítésigazolás és ellentételezés céljából bemutatni.

(7) Az e §-ban foglaltak teljesüléséről a 2. melléklet 2. pontjában meghatározott szerv, az üzemeltetési vagy fejlesztési tárgyú egyedi közszolgáltatási megállapodás vonatkozásában az informatikai rendszer működtetéséért felelős szervezet gondoskodik.

3/A. Az EESZT-vel kapcsolatos kijelölő rendelkezések[9]

5/A. §[10] (1) A Kormány az egészségügyért felelős minisztert jelöli ki

a) az Eüak. 35/A. §-a szerinti EESZT működtetőjeként;

b) az Eüak. 35/H. §-a szerinti önrendelkezési nyilvántartást vezető szervként;

c) az Eüak. 35/L. §-a szerinti feladatok ellátására kapcsolati kódot kezelő szervként.

(2) Az egészségügyért felelős miniszter az 5/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti feladatkörében eljárva a határon átnyúló egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó jogok érvényesítése érdekében az Eüak. 19/A. §-a szerinti nemzeti kapcsolattartó szerv. Az egészségügyért felelős miniszter nemzeti kapcsolattartó szervként biztosítja a határon átnyúló egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó jogok érvényesítésével összefüggő információcserét az Európai Unió tagállamainak nemzeti kapcsolattartó szerveivel és az Európai Bizottsággal együttműködve.

(3) Az egészségügyért felelős miniszter az e rendeletben meghatározott feladatkörei ellátása során érvényesíti a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet) szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet rendelkezéseit, és biztosítja, hogy az EESZT-ben szereplő adatokhoz arra nem jogosult szerv vagy személy ne férjen hozzá.

(3a)[11] Az EESZT működtetője az EESZT-be az egészségügyi szolgáltatók által feltöltendő adatok tekintetében bekövetkezett adatvédelmi incidens esetén együttműködik az incidensben érintett egészségügyi szolgáltatóval. Az EESZT működtetője eljárásrendet tartalmazó ajánlást ad ki az EESZT-be az egészségügyi szolgáltatók által feltöltendő adatokat érintő adatvédelmi incidensek és incidensgyanús események esetére az incidens azonosításában, a kockázatok felmérésében, az incidens elhárításához szükséges adminisztratív feladatokban az egészségügyi szolgáltató és az EESZT működtetője közötti együttműködés tekintetében.

(4) Az egészségügyért felelős miniszter az e § szerinti feladata ellátásába adatfeldolgozóként vonja be a Szolgáltatóközpontot.

(5)[12] Az egészségügyért felelős miniszter az Eüak. 7. § (7) bekezdése, valamint az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 24. § (9)-(11) bekezdése szerinti egészségügyi adatok megismerésének biztosítása érdekében az egészségügyi adatok orvosszakmai értékeléséhez adatfeldolgozóként az Országos Kórházi Főigazgatóságot (a továbbiakban: OKFŐ) bevonja. Az OKFŐ további adatfeldolgozót is igénybe vehet.

5/B. §[13] Az EESZT működtetője biztosítja, hogy az egészségügyi szolgáltató az Eüak. 30. §-ában meghatározott adatmegőrzési kötelezettség teljesítése érdekében, annak keretei között az informatikai rendszere helyreállítása vagy migrációja esetén az általa az EESZT-be feltöltött adatokat - az Eüak.-ban előírt adatkezelési határidők figyelembevételével - letölthesse.

3/B. Egészséginformatikai rendszerek engedélyezése[14]

5/C. §[15] (1) Az informatikai rendszer engedélyezése iránti kérelmet (a továbbiakban: kérelem) az informatikai rendszerre vonatkozó vagyoni jogokkal vagy az informatikai rendszer továbbfejlesztéséhez szükséges felhasználási jogokkal rendelkező szervezet (a továbbiakban: fejlesztő) terjeszthet elő.

(2) A kérelmet az EESZT működtetőjéhez kell benyújtani.

(3) A kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a fejlesztő nevét, székhelyének címét, adószámát, elektronikus levelezési címét, telefonos elérhetőségét, valamint képviselőjének nevét,

b) az informatikai rendszer azonosító adatait,

c) az informatikai rendszer tervezett, 3. melléklet szerinti egy vagy több felhasználási területét,

d) a fejlesztett EESZT szolgáltatásokat, és

e) a Szolgáltatóközpont által kiállított műszaki bevizsgálási támogató véleményt (a továbbiakban: támogató vélemény).

(4) A (3) bekezdés szerinti kérelem irányulhat valamely felhasználási területre már engedélyezett informatikai rendszer más felhasználási területre történő kibővítésére is.

(5) Ha a kérelemmel érintett informatikai rendszer orvostechnikai eszköznek minősül vagy más tanúsítási kötelezettség alá esik, úgy a kérelemhez mellékelni kell az informatikai rendszerre vonatkozó követelményeknek való megfelelést igazoló okiratokat.

5/D. §[16] (1) A működtető azt az Eüak. 35/B. § (5) bekezdése szerinti informatikai rendszert engedélyezi EESZT csatlakozásra használható informatikai rendszerként, amely eleget tesz az informatikai rendszer vonatkozásában az informatikai rendszer tervezett felhasználási területére irányadó műszaki követelményeknek, és ezt a Szolgáltatóközpont 5/F. § szerint igazolta. Az engedély visszavonásig érvényes.

(2) A működtető az engedélyben feltünteti

a) az informatikai rendszer 3. melléklet szerinti felhasználási területét,

b) az engedélyezett EESZT szolgáltatásokat, amelyre az engedély vonatkozik, és

c) az esetleges fenntartásokat és korlátozásokat.

(3) A működtető a Szolgáltatóközpont útján közzéteszi az e § szerinti engedéllyel rendelkező informatikai rendszerek jegyzékét.

5/E. §[17] (1) A fejlesztő köteles gondoskodni az engedély - ideértve a támogató véleményt is - alapját képező követelmények folyamatos teljesítéséről az engedélyezett informatikai rendszer továbbfejlesztése, verzióváltása, vagy az EESZT csatlakozás műszaki követelményeinek változása esetén is.

(2) A fejlesztő 8 napon belül bejelenti a működtetőnek, ha az informatikai rendszer az (1) bekezdés szerinti változások eredményeként nem felel meg az engedélyben foglalt követelményeknek.

(3) A működtető a Szolgáltatóközpont bevonásával az informatikai rendszert a csatlakozott adatkezelőkkel való együttműködése keretében, az informatikai rendszer működése közben is ellenőrizheti. Az informatikai rendszer műszaki megfelelőségét a Szolgáltatóközpont éves ellenőrzési terv alapján ellenőrzi.

(4) Az EESZT új szolgáltatásának bevezetése, az informatikai rendszer működésében tapasztalt rendellenesség esetén vagy az EESZT-be történő adatszolgáltatás változása esetén az engedélyben foglaltaknak megfelelés felülvizsgálatát kezdeményezheti

a) a működtető

b) a Szolgáltatóközpont vagy

c) a fejlesztő.

(5) A működtető az informatikai rendszer engedélyét visszavonja, ha az informatikai rendszer nem felel meg az engedélyezéshez szükséges feltételeknek. A működtető az engedély visszavonását közli a fejlesztővel, a Szolgáltatóközpont egyidejű tájékoztatása mellett.

(6) Az engedély visszavonása esetén a működtető az érintett informatikai rendszer útján csatlakozott adatkezelőt határidő tűzése mellett felhívja engedéllyel rendelkező informatikai rendszer útján való csatlakozásra.

3/C. Egészséginformatikai rendszerek műszaki bevizsgálása[18]

5/F. §[19] (1) A műszaki bevizsgálás lefolytatásának és az eredményes műszaki bevizsgálásról szóló támogató vélemény feltétele, hogy a fejlesztő regisztrációval rendelkezzen a Szolgáltatóközpont által üzemeltetett felületen, amelynek keretében

a) igazolja a Szolgáltatóközpont felé, hogy rendelkezik a regisztrációhoz és a biztonságos, folyamatos fejlesztéshez szükséges, a 4. mellékletben meghatározott feltételekkel, és

b) megteszi a szükséges, a Szolgáltatóközpont által közzétett nyilatkozatokat.

(2) A Szolgáltatóközpont támogató véleményt állít ki arra vonatkozóan, hogy az adott informatikai rendszer megfelel-e az informatikai rendszer tervezett felhasználási területére irányadó műszaki követelményeknek (a továbbiakban: műszaki bevizsgálás).

(3) A Szolgáltatóközpont az (1) bekezdés szerinti regisztrációval rendelkező fejlesztők részére teszi elérhetővé az Eüak. 35/B. § (6) bekezdése és e rendelet szerinti funkcionális, nem funkcionális és strukturális követelmények dokumentációját.

(4) A műszaki bevizsgálás során a Szolgáltatóközpont vizsgálja:

a) az informatikai rendszernek az EESZT adatbetöltést megvalósító funkcionalitásának működését,

b) az informatikai rendszernek az EESZT adat lekérdezést megvalósító funkcionalitásának működését,

c) a nem funkcionális követelmények teljesítését és

d) a strukturális követelményeknek való megfelelést.

(5) Ha az informatikai rendszer megfelel a (4) bekezdés szerinti követelményeknek, úgy a Szolgáltatóközpont támogató véleményt állít ki, mely tartalmazza:

a) az informatikai rendszer típusát és

b) az informatikai rendszer felhasználási területét, amelyre a bevizsgálás vonatkozott.

(6) Az (5) bekezdés szerinti támogató vélemény érvényességi ideje három év.

5/G. §[20] (1) Az informatikai rendszer támogató véleménynek megfelelő állapotát a fejlesztőnek folyamatosan biztosítania kell.

(2) A Szolgáltatóközpont az 5/F. § (3) bekezdése szerinti dokumentációban meghatározottak szerint folyamatosan figyelemmel követi, hogy az érintett informatikai rendszer megfelel-e a támogató vélemény alapjául szolgáló követelményeknek.

(3) A fejlesztő 8 napon belül a Szolgáltatóközpontnak bejelenti, ha

a) az informatikai rendszer engedélyben feltüntetett adatai megváltoznak,

b) az informatikai rendszerben EESZT szolgáltatás igénybevételét érintő verzióváltás, azaz az informatikai rendszer forráskódjának vagy architektúrájának olyan módosítása kerül megvalósításra, amely EESZT szolgáltatás igénybevételét érinti és amelynek következtében az informatikai rendszer frissítése szükséges az informatikai rendszer üzemeltetőjénél vagy az informatikai rendszert használó csatlakozott adatkezelőnél.

(4) A Szolgáltatóközpont célzott vizsgálatot végez

a) a (3) bekezdés szerinti követelmények változása és

b) az informatikai rendszer műszaki átalakítása

esetén.

(5) A Szolgáltatóközpont haladéktalanul értesíti a működtetőt, ha az érintett informatikai rendszer nem felel meg a támogató vélemény alapját képező követelményeknek.

(6) A működtető az (5) bekezdésben foglalt esetben - a Szolgáltatóközpont bevonásával az érintett informatikai rendszert használó csatlakozó adatkezelők egyidejű értesítése mellett -

a) határidő tűzésével felhívja a fejlesztőt a hibák, hiányosságok javítására,

b) a határidő eredménytelen eltelte esetén az engedélyt visszavonja.

(7) A (6) bekezdés b) pontja szerinti esetben a fejlesztő - ha új engedélyt kíván kérni - új támogató véleményt köteles benyújtani az engedély iránti kérelméhez a működtető számára.

4. Záró rendelkezések

6. § Ez a rendelet 2022. február 1-jén lép hatályba.

7. § E rendelet Szolgáltatóközpontra vonatkozó rendelkezéseit az 1. § szerinti gazdasági társaság nevének a cégnyilvántartásba történő bejegyzéséig a Pan-Inform Kutatás-fejlesztési és Innovációs Korlátolt Felelősségű Társaságra kell alkalmazni.

8. § (1) A 3. § (1) bekezdését - a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - a Kormány rendeletében meghatározott időponttól kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt időpontig a 3. § (1) bekezdése szerinti kötelezettség kizárólag azon szerveket terheli, amelyek a Pan-Inform Kutatás-fejlesztési és Innovációs Korlátolt Felelősségű Társaságtól a kórházi információs rendszert 2022. január 31-én igénybe vették.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt időpontig a (2) bekezdés szerinti kötelezettség kizárólag a Szolgáltatóközpont által nyújtott kórházi információs rendszer igénybevételére vonatkozik.

(4)[21] A Szolgáltatóközpont az egyes egészségbiztosítási tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 293/2024. (X. 9.) Korm. rendelettel megállapított 2/A. § szerinti közszolgáltatást a rendelkezésre álló kapacitások függvényében ütemezetten, legkésőbb 2026. január 1-jétől biztosítja azon igénybevevők részére, akik 2024. december 31-én nem a Szolgáltatóközpont által biztosított kórházi információs rendszert használják. Az egyes igénybevevőket az igénybevétel megkezdését megelőző legalább 60 nappal korábban az egészségügyért felelős miniszter a honlapján közzéteszi.

(5)[22] Az 1. melléklet szerinti egészséginformatikai szolgáltatásokhoz szükséges vagyoni elemekre vonatkozó, a Kormány irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervnél lévő vagyonkezelési jogok és kötelezettségek, valamint a 2. melléklet szerinti egészséginformatikai szolgáltatásokhoz szükséges vagyoni elemekre vonatkozó, az OKFŐ-nél lévő vagyonkezelési jogok és kötelezettségek 2022. február 1-jén a Szolgáltatóközpontra szállnak át. Az érintett költségvetési szerv és a Szolgáltatóközpont e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül jegyzőkönyvben rögzítik az érintett vagyonkezelési jogok és kötelezettségek körét, valamint a vagyonelemek értékét.

(6) Az OKFŐ által az 1. melléklet szerinti egészséginformatikai szolgáltatások esetében, azok igénybevételére kötött szerződéseiből származó jogok és kötelezettségek 2022. február 1-jén a Szolgáltatóközpontra szállnak át, az ilyen szerződések esetében a Szolgáltatóközpont az igénybevételre kötelezett szervezet jogutódjaként helyébe lép.

9. § (1) Az OKFŐ-nél az 1. és 2. melléklet szerinti egészséginformatikai szolgáltatásokhoz kapcsolódó álláshelyeken 2022. január 31-én foglalkoztatott kormánytisztviselői kormányzati szolgálati jogviszonya a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 114. §-a alapján 2022. február 1-jén munkaviszonnyá alakul át, a munkavállaló munkáltatója a Szolgáltatóközpont.

(2) Az (1) bekezdés szerinti munkavállaló munkabérét a Szolgáltatóközpont úgy állapítja meg, hogy az nem lehet kevesebb, mint amekkora összegre az érintett - kormányzati szolgálati jogviszonyban illetményként - a kinevezési okirat alapján 2021. december 31-én jogosult volt.

9/A. §[23] (1) Az egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Mód. R.) által megállapított 5/A. § szerinti feladatok alapján az egészségügyért felelős miniszterhez átkerülő feladat- és hatáskörök tekintetében az OKFŐ jogutódja a Belügyminisztérium, - az ellátásukhoz kapcsolódó egyéb feladatokra, jogosultságokra és kötelezettségekre kiterjedően - a jogutódlás a Kit. 20. § (5) bekezdése szerint történik.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jogutódlás kiterjed a következőkre:

a) az átkerülő feladatokhoz kapcsolódó vagyoni jogok és kötelezettségek,

b) az átkerülő feladatokhoz tartozó ingó és ingatlan eszköz- és infrastruktúra-állomány,

c) az (1) bekezdésben meghatározott feladatokat ellátó kormánytisztviselők, más kormányzati szolgálati jogviszonyban állók, illetve munkavállalók feletti munkáltatói jogok, valamint a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatottakkal kapcsolatos jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése, valamint kormányzati szolgálati jogviszonyuk, munkaviszonyuk, valamint munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyuk,

d) a c) pontban megjelölt kormánytisztviselőkkel, más kormányzati szolgálati jogviszonyban állókkal, munkavállalókkal, valamint munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatottakkal összefüggő funkcionális feladatokat - ideértve különösen az iratkezelési, személyügyi feladatokat, továbbá a költségvetés tervezésével, az előirányzatok módosításának, átcsoportosításának és felhasználásának végrehajtásával, a finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és a pénzügyi, számviteli rend betartásával, a költségvetési szerv működtetésével, a költségvetési szerv használatában lévő vagyon használatával, védelmével összefüggő feladatokat - ellátó kormánytisztviselők, illetve munkavállalók feletti munkáltatói jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése, valamint a kormányzati szolgálati jogviszonyuk és munkaviszonyuk.

(3) Az (1) és (2) bekezdéstől eltérően az EFOP-1.9.6-16-2017-00001 azonosító számú "Elektronikus egészségügyi ágazati fejlesztések" projekt keretében végrehajtott Ápolástámogatási rendszer és Járóbeteg-irányítási rendszer fejlesztések tekintetében fennálló szerződések és vagyoni elemek nem szállnak át a Szolgáltatóközpontra, azzal, hogy a megvalósítás szakmai irányítását a belügyminiszter végzi.

9/B. §[24] (1) Az OKFŐ-nél az EESZT-hez kapcsolódó álláshelyeken a Mód. R. hatálybalépését megelőző napon foglalkoztatott, a 9/A. § alá nem tartozó kormánytisztviselő kormányzati szolgálati jogviszonya a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 114. §-a alapján a Mód. R. hatálybalépésének napján munkaviszonnyá alakul át, a munkavállaló munkáltatója a Szolgáltatóközpont.

(2) Az (1) bekezdés szerinti munkavállaló munkabérét a Szolgáltatóközpont úgy állapítja meg, hogy az nem lehet kevesebb, mint amekkora összegre az érintett - kormányzati szolgálati jogviszonyban illetményként - a kinevezési okirat alapján a Mód. R. hatálybalépését megelőző napon jogosult volt.

(3) Az OKFŐ-nél a Mód. R. által megállapított 2. § (1a) és (1b) bekezdése szerinti feladatok esetében, azok tekintetében kötött szerződéseiből származó jogok és kötelezettségek a Mód. R. hatálybalépésének napján a Szolgáltatóközpontra szállnak át, az ilyen szerződések esetében a Szolgáltatóközpont az OKFŐ jogutódjaként helyébe lép.

(4) A Mód. R. által megállapított 2. § (1a) és (1b) bekezdése szerinti feladatokhoz szükséges vagyoni elemekre vonatkozó, az OKFŐ-nél lévő vagyonkezelési jogok és kötelezettségek a Mód. R. hatálybalépésének napján a Szolgáltatóközpontra szállnak át. Az OKFŐ és a Szolgáltatóközpont a Mód. R. hatálybalépését követő 30 napon belül jegyzőkönyvben rögzítik az érintett vagyonkezelési jogok és kötelezettségek körét, valamint a vagyonelemek értékét.

9/C. §[25] (1) A központi egészséginformatikai szolgáltatásokról szóló 29/2022. (I. 31.) Korm. rendelet módosításáról szóló 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: MódR2.) hatálybalépésekor az Eüak. 35/B. § (5) bekezdése szerint engedélyezett informatikai rendszerrel rendelkező fejlesztők, valamint a MódR2. hatálybalépését megelőzően regisztrált fejlesztők az 5/F. § (1) bekezdése szerinti regisztrációt 2025. október 31. napjáig kötelesek elvégezni, azzal, hogy a 4. melléklet 2. pontjának való megfelelést 2026. szeptember 30-ig kötelesek biztosítani. A határidő elmulasztása esetén az engedély visszavonásra kerül.

(2) A MódR2. hatálybalépésekor az Eüak. 35/B. § (5) bekezdése szerint engedélyezett informatikai rendszer tekintetében a Szolgáltatóközpont 2025. november 1-től kezdődően lefolytatja az 5/F. § (2) bekezdése szerinti műszaki bevizsgálást, melynek sikeressége esetén a Szolgáltatóközpont kiállítja a támogató véleményt.

(3) A (2) bekezdésben foglalt műszaki bevizsgálás sikertelensége esetén a Szolgáltatóközpont haladéktalanul értesíti a működtetőt. A működtető - a Szolgáltatóközpont bevonásával az érintett informatikai rendszert használó csatlakozó adatkezelők egyidejű értesítése mellett -

a) hat hónapos határidő tűzésével felhívja a fejlesztőt a hibák, hiányosságok javítására és a támogató vélemény beszerzésére,

b) a határidő eredménytelen eltelte esetén az engedélyt visszavonja.

10. § (1) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(2) E rendeletnek a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése szerinti bejelentése megtörtént.

(3) Ez a rendelet az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló 2012/21/EU bizottsági határozat (HL L 7., 2012.1.11., 3-10. o.) hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

11. §[26]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 29/2022. (I. 31.) Korm. rendelethez

Központi egészséginformatikai rendszerek, amelyek fejlesztési, alkalmazásüzemeltetési, ügyfélszolgálati feladatait a Szolgáltatóközpont látja el

1. EESZT és támogató rendszerei[27]

2. EESZT adatszolgáltatásokat és EESZT használatot támogató szoftver (miniHIS)

3. Gyógyászati segédeszköz forgalmazást támogató rendszer (miniGYSE rendszer)

4. EgészségAblak keretrendszer és mobilalkalmazás[28]

2. melléklet a 29/2022. (I. 31.) Korm. rendelethez

Egyedi közszolgáltatási megállapodás alapján nyújtani tervezett szolgáltatások és a szolgáltatások igénybevételére kötelezett szervek

1. A Szolgáltatóközpont által nyújtott egészséginformatikai szolgáltatások

a) egészséginformatikai tervezés, rendszertervezés

b) egészséginformatikai szoftverfejlesztés

c) egészséginformatikai alkalmazások és információs rendszerek fejlesztése, karbantartása, támogatása és üzemeltetése

d) egészséginformatikai rendszerintegráció

e) egészséginformatikai információbiztonsági szolgáltatások

2. Az 1. pont szerinti szolgáltatások igénybevételére kötelezett szervek

a) Belügyminisztérium[29]

b) Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő

c) Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ[30]

d) Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet

e) Országos Kórházi Főigazgatóság

f) Országos Mentőszolgálat

g) Országos Vérellátó Szolgálat

h) közfinanszírozott állami fenntartású fekvőbeteg-szakellátó intézmények

i) közfinanszírozott állami fenntartású járóbeteg-szakellátó intézmények

3. melléklet a 29/2022. (I. 31.) Korm. rendelethez[31]

EESZT csatlakozáshoz használt informatikai rendszerek felhasználási területei

1. Ellátási forma szerinti felhasználási területek:

1.1. Alapellátás

1.2. Járóbeteg-szakellátás

1.3. Fekvőbeteg szakellátás

1.4. Diagnosztika

1.5. Egyéb szolgáltatás

1.6. Nem ellátási célú EESZT csatlakozás

2. Szakmai tevékenység szerinti felhasználási területek:

2.1. Háziorvosi tevékenység - ezen belül felnőtt, gyermek vagy vegyes

2.2. Iskola-egészségügyi tevékenység

2.3. Védőnői tevékenység

2.4. Foglalkozás-egészségügyi tevékenység

2.5. Fogászati tevékenység

2.6. Általános szakellátási tevékenység

2.7. Specifikált szakellátási tevékenység szakmai specifikáció megjelölésével

2.8. Mentés

2.9. Laboratóriumi diagnosztikai tevékenység

2.10. Képalkotó diagnosztikai tevékenység

2.11. Egyéb diagnosztikai tevékenység

2.12. Gyógyászati segédeszköz kiadási tevékenység

2.13. Közforgalmú gyógyszertári tevékenység

2.14. Egyéb egészségügyi tevékenység szakmai specifikációval

2.15. Nem ellátási célú EESZT csatlakozás

3. Finanszírozási kategória szerinti felhasználási területek:

3.1. Alkalmasság közfinanszírozott tevékenység támogatására

3.2. Alkalmasság nem közfinanszírozott tevékenység támogatására

3.3. Alkalmasság közfinanszírozott és nem közfinanszírozott tevékenység együttes támogatására

4. Működési módok szerinti felhasználási területek:

4.1. Lokális működést támogató alkalmazás

4.2. Felhő alapú működést támogató alkalmazás

5. Infrastruktúra szerinti felhasználási területek:

5.1. Saját infrastruktúrán működő alkalmazás

5.2. Több önálló szervezetet egy infrastruktúráról, de elkülönített adatkezeléssel működtető alkalmazás

4. melléklet a 29/2022. (I. 31.) Korm. rendelethez[32]

EESZT csatlakozásra használt informatikai rendszerek fejlesztőire irányadó követelmények

1. Gazdasági követelmények

1.1. Cégbíróságon bejegyzett, cégjegyzékszámmal rendelkező gazdasági társaság esetén a Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálatnál az éves beszámoló közzétételére vonatkozó kötelezettségének eleget tett az utolsó lezárt üzleti év vonatkozásában.

1.2. Cégbíróságon bejegyzett, cégjegyzékszámmal rendelkező gazdasági társaság esetén a Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálatnál elérhető utolsó két évre vonatkozó beszámolók részeként közzétett mérlege alapján a saját tőkéje legalább 1 évben nem negatív.

1.3. Civil szervezet esetén az Országos Bírósági Hivatalnál az éves beszámoló közzétételére vonatkozó kötelezettségének eleget tett az utolsó lezárt év vonatkozásában.

1.4. Civil szervezet esetén az Országos Bírósági Hivatalnál elérhető utolsó két évre vonatkozó beszámolók részeként közzétett mérlege alapján a saját tőkéje legalább 1 évben nem negatív.

1.5. Szerepel a NAV köztartozásmentes adatbázisában, vagy 30 napnál nem régebbi NAV igazolást csatol, amely igazolja, hogy nyilvántartott tartozása, valamint végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozása nincs.

1.6. Gazdasági társaság vagy civil szervezet esetén nem áll végelszámolás vagy kényszertörlés alatt, vonatkozásában csődeljárás elrendeléséről szóló bírósági végzést nem tettek közzé, ellene felszámolási eljárást nem rendeltek el jogerősen.

1.7. Tevékenységét nem függesztette fel, illetve nem került felfüggesztésre a tevékenységének gyakorlása.

1.8. A gazdasági társaság tevékenységei között a TEÁOR'25 62, 63 ágazatokba vagy 58.2 alágazatba tartozó informatikai tevékenység szerepel.

1.9. A vezető tisztségviselő nyilatkozata alapján a szervezet gazdasági, illetve szakmai tevékenységével kapcsolatban bűncselekmény elkövetése az elmúlt három éven belül jogerős bírósági ítéletben nem nyert megállapítást.

2. Tanúsítás

2.1. ISO 9001 vagy egyéb szoftverfejlesztési területen alkalmazott auditált minőségirányítási rendszer tanúsítvány

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 31. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[2] Módosította a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 7. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[3] Beiktatta a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 32. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[4] Beiktatta a 463/2024. (XII. 30.) Korm. rendelet 80. §-a. Hatályos 2024.12.31.

[5] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[6] Módosította a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[7] Beiktatta a 293/2024. (X. 9.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[8] A nyitó szövegrészt módosította a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 36. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[9] Beiktatta a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 33. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[10] Beiktatta a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 33. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[11] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[12] Beiktatta a 659/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet 59. §-a. Hatályos 2023.12.29.

[13] Beiktatta a 463/2024. (XII. 30.) Korm. rendelet 81. §-a. Hatályos 2024.12.31.

[14] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[15] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[16] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[17] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[18] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[19] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[20] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[21] Beiktatta a 293/2024. (X. 9.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[22] Módosította a 659/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet 60. §-a. Hatályos 2023.12.29.

[23] Beiktatta a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 34. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[24] Beiktatta a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 34. §-a. Hatályos 2023.01.01.

[25] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2025.10.01.

[26] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.

[27] Módosította a 630/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 35. § b) pontja. Hatályos 2023.01.01.

[28] Beiktatta az 59/2024. (III. 13.) Korm. rendelet 1. §-a (ld. 1. melléklet). Hatályos 2024.03.18.

[29] Megálllapította a 238/2022. (VI. 30.) Korm. rendelet 219. §-a. Hatályos 2022.07.01.

[30] Megállapította a 334/2023. (VII. 20.) Korm. rendelet 68. §-a (lásd 2. melléklet). Hatályos 2023.08.01.

[31] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése (ld. 1. melléklet). Hatályos 2025.10.01.

[32] Beiktatta a 294/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése (ld. 2. melléklet). Hatályos 2025.10.01.

Tartalomjegyzék