Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
...Tovább...

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
...Tovább...

22/2025. (VI. 13.) AM rendelet

a madárinfluenza járvány megelőzése érdekében a víziszárnyas ágazatnak nyújtott mezőgazdasági csekély összegű támogatásról

[1] A magas patogenitású madárinfluenza vírus immár rendszeressé vált megjelenése a gazdálkodók és a teljes magyar baromfiágazat számára, ezen belül különösen a víziszárnyas ágazat számára is súlyos közvetlen és közvetett veszteségeket okoz, az állami kártalanításra fordított összegek pedig mind nagyobb, az utóbbi három évben évente 15 milliárd forintot meghaladó éves volumenű terhet rónak a központi költségvetésre.

[2] Az állategészségügyi hatóság mindent megtesz a betegség mielőbbi felszámolásáért, haladéktalanul, akár már gyanú alapján is ártalmatlanítja az érintett állományokat, időszakonként zárt tartást rendel el, és járványvédelmi minimumfeltételeket ír elő. A betegség terjedésének megakadályozását, valamint a védekezést azonban jelentősen nehezíti a vadmadárállomány nagyfokú fertőzöttsége és a baromfiállományok tartási helyének sűrűsége, különösen egyes, földrajzilag jól lehatárolható körzetekben.

[3] A hazai baromfiállományok tartási helye földrajzi sűrűségének szabályozása regionálisan célzott módon, több évre kiterjedően, hatékony eszközként szolgálja a járványügyi kockázatok csökkentését. Ezért indokolt olyan mezőgazdasági csekély összegű támogatási program elindítása, amely a madárinfluenza vírus kitöréssel korábban már érintett baromfitartó telepek számára ösztönzést és kompenzációt nyújt a termelési kapacitások racionalizálására.

[4] Jelen rendelet célja a víziszárnyas ágazat fenntartható működésének előmozdítása a madárinfluenza járványok megelőzése érdekében a termelőknek nyújtott támogatási konstrukció kialakításával.

[5] Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 76. § (2) bekezdés 19. pontjában, valamint a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 19. pontjában és (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. és 3. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

1. egy és ugyanazon vállalkozás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. § 5a. pontja szerinti vállalkozás;

2. jogosult település: az 1. mellékletben felsorolt, a madárinfluenza járvánnyal többszörösen érintett település;

3. mezőgazdasági csekély összegű támogatás: az 1408/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatás;

4. mikro vállalkozás: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének alkalmazásában a mezőgazdasági és az erdőalapú ágazatban, valamint a vidéki térségekben nyújtott támogatások bizonyos kategóriáinak a belső piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2472 bizottsági rendelet I. mellékletében megfogalmazott mikro vállalkozás meghatározásának megfelelő vállalkozás;

5. támogatási időszak: 2026. január 1. és 2028. december 31. közötti időszak;

6. víziszárnyas: az árutermelés - hús vagy máj hasznosítás - céljára letelepített kacsa vagy liba;

7. víziszárnyastartó telephely: kacsa vagy liba tartására, hizlalásra szolgáló, tartási hely azonosítóval rendelkező telephely.

2. A támogatás célja és összege

2. § (1) E rendelet alapján vissza nem térítendő mezőgazdasági csekély összegű támogatást (a továbbiakban: támogatás) vehet igénybe a víziszárnyas tartásával foglalkozó természetes személy vagy mikro vállalkozás (a továbbiakban együtt: kedvezményezett) a madárinfluenza járvány megelőzése érdekében a támogatási időszakban, önkéntes alapon végrehajtott víziszárnyastartó telephelyi kapacitás felszámolásához.

(2) A támogatás célja a madárinfluenza járvány megelőzése érdekében a jogosult településeken fekvő víziszárnyastartó telepeken a víziszárnyas tartásnak a támogatási időszak kezdetéig történő felszámolása, valamint a támogatási időszak alatt a felszámolással érintett helyszínen a kedvezményezett vagy bárki más általi újratelepítéstől való tartózkodás.

3. § (1) A támogatás alapja a támogatási kérelemben megjelölt tenyészetkódú víziszárnyastartó telephely Tenyészet Információs Rendszerben (a továbbiakban: TIR) megjelölt istálló hasznos területe négyzetméterben kifejezve.

(2) A támogatás összege az (1) bekezdés szerinti istálló hasznos alapterületének és a 2. mellékletben meghatározott állatfajonként és hasznosítási irányonként előírt egységnyi támogatási összegnek a szorzataként kerül meghatározásra.

(3) Ha a TIR-ben az adott állatfajon belül hús és máj hasznosítás is megjelölésre került egyazon tenyészetkód alatt, a 2. mellékletben foglalt táblázat C:4 vagy C:7 mezőjében meghatározott egységnyi támogatási összeget kell figyelembe venni a támogatás összegének meghatározásakor.

4. § (1) A kedvezményezett és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére Magyarországon három egymást követő év alatt odaítélt támogatás bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg az 50 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelemmel az 1408/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (3) és (8)-(10) bekezdésére is.

(2) A támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a halászati és akvakultúra-ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2014. június 27-i 717/2014/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 717/2014/EU bizottsági rendelet) szerinti halászati csekély összegű támogatással 50 000 eurónak megfelelő forintösszegig, az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet [a továbbiakban: (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet] szerinti általános csekély összegű támogatással 300 000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható, feltéve, hogy a tevékenységek szétválasztásával vagy a költségek megkülönböztetése révén biztosított, hogy az elsődleges mezőgazdasági termelőtevékenység ne részesüljön a 717/2014/EU bizottsági rendelet vagy az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatásban.

(3) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl bármely csoportmentességi rendeletben vagy az Európai Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.

3. A támogatás keretösszege

5. §[1] A támogatás keretösszege 4,219 milliárd forint.

4. A támogatás igénybevételének feltételei

6. § (1) A támogatás kérelemre (a továbbiakban: kérelem) nyújtható. A kérelem egyidejűleg kifizetési kérelemnek is minősül.

(2) A támogatás igénybevételére az jogosult, aki vagy amely

a) a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 10. § (2) bekezdés c) pontja szerinti kedvezményezett,

b) nyilatkozik arról, hogy a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában

ba) nem áll felszámolási, végelszámolási eljárás, csődeljárás vagy egyéb, a megszüntetésére irányuló eljárás alatt,

bb) megfelel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 50. § (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott feltételeknek,

bc) megfelel a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 11. és 11/A. §-ában foglalt feltételeknek, és

c) a kérelem benyújtásakor kötelezettséget vállal arra, hogy

ca) a kérelmében megjelölt víziszárnyas tartására szolgáló tartási helyen és tenyészetben baromfitartás a támogatási időszak alatt nem történik, és erről a tartási helyen baromfi fajokra bejelentett tenyészetkóddal rendelkező valamennyi állattartó nyilatkozatát benyújtja,

cb) a támogatási időszak alatt a jogosult települések egyikén sem igényel saját nevében vagy egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő másik vállalkozás számára új tenyészetkódot baromfi fajokra, és őstermelők családi gazdasága tagjaként sem végez baromfitartást, továbbá

cc) a támogatási időszak alatt Magyarország területén nem igényel saját nevében vagy egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő másik vállalkozás számára új tenyészetkódot víziszárnyas fajokra, és

d) a tartási helyen a tenyészet megszüntetését a támogatás folyósítását követő 60 napon belül bejelenti a tenyésztési hatóság részére.

(3) A kérelem kizárólag a TIR-ben legalább egy éve bejelentett tartási helyre és tenyészetre nyújtható be, amelyre a kedvezményezett a kérelem benyújtását megelőzően 2024. május 1-jét követően betelepítési engedélyt kapott a vármegyei kormányhivataltól, vagy ugyanezen időszakban a betelepítési engedély elutasítása valamely járványügyi korlátozó intézkedésre vezethető vissza.

(4) A támogatás nem vehető igénybe tenyészállatot tartó víziszárnyas telep után.

5. A kérelem benyújtása

7. § (1) A kérelem 2025. július 1. és július 31. között nyújtható be a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet 12. § (1) bekezdése szerinti elektronikus felületen (a továbbiakban: elektronikus felület) keresztül a támogatás forrását biztosító központi költségvetési fejezetet irányító szerv által kijelölt közreműködő szervezetként eljáró Magyar Államkincstárhoz (a továbbiakban: Kincstár), a honlapján közzétett közleményben foglaltaknak megfelelően.

(2) Egy kedvezményezett egy kérelmet nyújthat be a jogosult településen fekvő egy vagy több tenyészetére.

(3) A kérelem tartalmazza

a) a kedvezményezett támogatási azonosítóját,

b) a 6. § (2) bekezdés b) és c) pontja szerinti nyilatkozatokat,

c) a víziszárnyastartó telephely tartási hely azonosítóját, tenyészetkódját, a víziszárnyas tartására használt istálló hasznos alapterületét, hasznosítás irányát és

d) a kedvezményezett hozzájárulását ahhoz, hogy a Kincstár a 6. § (2) bekezdés c) pontja szerinti nyilatkozatai alapján az azonosításához szükséges adatokat a fővárosi és vármegyei kormányhivatalnak megküldje.

(4) A kedvezményezett a kérelméhez mellékeli a 6. § (3) bekezdése szerinti, a kérelem benyújtását megelőző utolsó betelepítési engedélyt vagy az annak elutasítására vonatkozó, valamely járványügyi korlátozó intézkedésre visszavezethető döntést.

6. A kérelem vizsgálata és a támogatás folyósítása

8. § (1) A támogatási döntés meghozatalára a kérelmek beérkezési sorrendjében az 5. § szerinti keretösszeg mértékéig kerül sor.

(2) A hiányosan benyújtott kérelem esetén a Kincstár a kedvezményezettet - nyolcnapos határidő tűzésével - hiánypótlásra szólítja fel.

(3)[2] A támogatási döntés meghozatalára legkésőbb 2025. november 30. napjáig, a támogatás folyósítására legkésőbb 2025. december 15. napjáig kerül sor.

(4) Az 1408/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésében meghatározott értékhatárt meghaladó támogatási igény elutasításra kerül.

(5) A támogatás összegét a kérelembenyújtási időszak első napján érvényes, az Európai Központi Bank által közzétett forint-euró átváltási árfolyam alapján kell euróban meghatározni.

9. § A támogatási feltételek mesterséges megteremtésének minősül különösen, ha

a) a támogatási időszak alatt a kérelemben megjelölt tartási helyen vagy tenyészetben baromfitartás történik; vagy

b) a támogatási időszak alatt

ba) a kedvezményezett,

bb) a kedvezményezett egy és ugyanazon vállalkozása,

bc) a kedvezményezett közeli hozzátartozója vagy

bd) a kedvezményezett közeli hozzátartozójának egy és ugyanazon vállalkozása

új tenyészetkódot igényel a jogosult települések valamelyikén baromfi fajokra vagy Magyarország területén víziszárnyas fajokra.

10. § A Kincstár a támogatási időszak alatt a kedvezményezettek legalább 5%-a tekintetében ellenőrzi a tartási hely és tenyészet megszüntetése vonatkozásában vállalt kötelezettség teljesítését.

7. Madárinfluenza járvány kockázatainak csökkentése

11. § (1) A támogatási időszak alatt, azon a tartási helyen, amely tekintetében támogatást vettek igénybe, nem adható ki

a) új tenyészetkód baromfi fajok tartására és

b) a kérelem tárgyát képező istállókapacitásra baromfi vonatkozásában betelepítési engedély.

(2) A támogatási időszak alatt Magyarország területén a kedvezményezett részére új tenyészet kód víziszárnyas fajok tartására nem adható ki.

(3) A Kincstár a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok részére megküldi a kedvezményezett azonosításához szükséges adatokat, a tartási hely azonosítót és tenyészetkódot.

8. Záró rendelkezések

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

13. § Ez a rendelet az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

Dr. Nagy István s. k.,

agrárminiszter

1. melléklet a 22/2025. (VI. 13.) AM rendelethez

A jogosult települések listája

AB
1.VármegyeTelepülés
2.Bács-Kiskun
3.Bácsalmás
4.Bácsszentgyörgy
5.Balotaszállás
6.Bócsa
7.Bugac
8.Bugacpusztaháza
9.Császártöltés
10.Csólyospálos
11.Fülöpháza
12.Fülöpjakab
13.Gátér
14.Harkakötöny
15.Jakabszállás
16.Jánoshalma
17.Jászszentlászló
18.Kecel
19.Kecskemét
20.Kelebia
21.Kerekegyháza
22.Kiskunfélegyháza
23.Kiskunhalas
24.Kiskunmajsa
25.Kisszállás
26.Kömpöc
27.Kunfehértó
28.Kunszállás
29.Lajosmizse
30.Mélykút
31.Móricgát
32.Nyárlőrinc
33.Orgovány
34.Pálmonostora
35.Petőfiszállás
36.Rém
37.Soltszentimre
38.Soltvadkert
39.Sükösd
40.Szank
41.Tázlár
42.Tiszaalpár
43.Tompa
44.Zsana
45.Békés
46.Battonya
47.Békéscsaba
48.Biharugra
49.Csanádapáca
50.Füzesgyarmat
51.Gádoros
52.Gyomaendrőd
53.Kaszaper
54.Kisdombegyház
55.Kondoros
56.Lőkösháza
57.Magyarbánhegyes
58.Mezőhegyes
59.Mezőkovácsháza
60.Nagybánhegyes
61.Nagykamarás
62.Nagyszénás
63.Orosháza
64.Pusztaföldvár
65.Szarvas
66.Tótkomlós
67.Újkígyós
68.Zsadány
69.Csongrád-Csanád
70.Apátfalva
71.Ásotthalom
72.Balástya
73.Bordány
74.Csengele
75.Csongrád
76.Forráskút
77.Hódmezővásárhely
78.Kistelek
79.Makó
80.Mindszent
81.Ópusztaszer
82.Öttömös
83.Pusztaszer
84.Ruzsa
85.Sándorfalva
86.Szegvár
87.Székkutas
88.Szentes
89.Tömörkény
90.Üllés
91.Zákányszék
92.Zsombó

2. melléklet a 22/2025. (VI. 13.) AM rendelethez

A támogatási összeg meghatározásának alapja

ABC
1.ÁllatfajHasznosítási irányEgységnyi támogatási összeg / m2
2.KacsaHús12 600
3.Máj132 000
4.Vegyes36 480
5.LibaHús94 500
6.Máj198 000
7.Vegyes125 550

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 42/2025. (IX. 30.) AM rendelet 13. § a) pontja. Hatályos 2025.10.01.

[2] Módosította a 42/2025. (IX. 30.) AM rendelet 13. § b) pontja. Hatályos 2025.10.01.

Tartalomjegyzék